Tuesday, November 30, 2010

Inilah hariku!

 

Salam

`"Terimalah apa yg Aku kurniakan kpdmu dan jadikanlah dirimu dr org2 yg bersyukuri"- Al A'raf 144

Sesungguhnya kita sedang diliputi nikmat yg byk dan sgt bernilai tetapi kita tidak menyedari dan lupa utk mensyukuri. Memakan makanan yg lazat2 sekenyang2nya, minum minuman yg sedap sepuas2nya padahal terdapat masih ramai yg tidak makan dan minum kerana penyakit atau kemampuan yg tidak mengizinkan. Anugerah pendengaran, penglihatan, kesihatan, tempat tinggal, pekerjaan, teman sekeliling dan akal fikiran yg sihat lagi siuman.

".......sedikit di antara hamba2Ku yg bersyukur"- As Saba' 13

Ketahuilah! Syukur itu berhubungan dgn hati, lidah dan anggota badan. Sebagaimana dirawikan seorang nabi melihat batu kecil mengeluarkan air. Lalu Allah membuat batu itu berkata tangisan takut akan azab api neraka dan kemudian bersyukur setelah doanya dimakbulkan Allah. Memang hati manusia sekeras batu atau lebih keras lagi. Yg dpt melembutkannya hanyalah menangis kerana takut dan syukur.

Semaikan dlm hati penghambaan yg menyeluruh pdNya dgn berbuat kebaikan sesama makhluk. Lahirkan kesyukuran dgn lidah dgn pujian pdNya setiap nafas yg dihembuskan. Kerahkan anggota badan keseluruhannya utk melakukan ketaatan pdNya tanpa diselangi kemaksiatan atau perbuatan yg sia2.

Beristirgfarlah atas semua dosa, ingatlah sentiasa pdNya, bersiap2lah utk satu perjalanan jauh menuju akhirat dan nikmatilah hari2 dgn segala keriangan dan penuh keredhaan.

Kebaikan itu sebaik namanya, keramahan itu seramah wajahnya dan keikhlasan itu sesuci rupanya.  Org2 yg akan dapat merasa manfaat dr semua itu adalah yg melakukannya. Merekalah yg akan merasa hasilnya serta-merta dlm jiwa, akhlak, nurani sehingga mereka berlapang dada, tenang, tenteram dan damai.

"Sedang ia tidak menanggung budi sesiapa pun, yg patut dibalas, hanya mengharap keredhaan Tuhannya Yg Maha Tinggi. Dan demi sesungguhnya, ia tetap akan berpuas hati (pd hari akhirat dgn mendapat segala yg diharapkannya"- Al Lail 19-21

Allahu a'lam

2 comments:

  1. motivasi jiwa yg hebat!
    thanks mak for sharing....semakin bersmgt nak study...

    ReplyDelete
  2. Dhamirah
    Hasil dr kitab2 org2 yg hebat ilmu akhirat.

    ReplyDelete